Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دوشنبه کار خود را متعادل‌تر و با امیدواری بیشتری تحت تاثیر کاهش ریسک‌های سیاسی و خوش‌بینی به برخی تغییر و تحولات خاص آغاز کرد و روز بهتری را پشت سر گذاشت. هرچند که عرضه‌ها در مقاطعی بالا و تقاضا محدود بود و بسیاری از نگرانی‌ها پابرجاست اما در مجموع پس از چند روز اصلاح جدی در طیف وسیعی از سهام و صنایع، تحرکات نسبتا خوبی را شاهد بودیم و در همین راستا شاخص کل ...

«آتش‌بس موقت فروشنده‌ها !!»  

علیرضا باغانی - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دوشنبه کار خود را متعادل‌تر و با امیدواری بیشتری تحت تاثیر کاهش ریسک‌های سیاسی و خوش‌بینی به برخی تغییر و تحولات خاص آغاز کرد و روز بهتری را پشت سر گذاشت. هرچند که عرضه‌ها در مقاطعی بالا و تقاضا محدود بود و بسیاری از نگرانی‌ها پابرجاست اما در مجموع پس از چند روز اصلاح جدی در طیف وسیعی از سهام و صنایع، تحرکات نسبتا خوبی را شاهد بودیم و در همین راستا شاخص کل با رشد حدود 20 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 254 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات با افت 19 درصدی به 3.8 همت رسید و بخشی از نقدینگی خارج شده در روزهای اخیر، (35 میلیارد تومان) به چرخه بازار بازگشت. البته این روزها سهامداران با چشمان باز می‌خوابند و ریسک‌های سیاسی و اقتصادی خواب را از همه گرفته‌ است. اما در هر صورت بعد از طوفان سنگین روزهای اخیر، بازار به یک آرامش موقت رسیده است.

در حوزه سیاسی در پی تعاملات پشت پرده در روابط میان تیم بایدن و مقامات اسرائیلی، ارتش اسرائیل از خروج بخش مهمی از نیروهای خود از غزه خبر داد. این انتقال نیروها هنوز به‌معنای خروج کامل این بخش خاص از غزه نیست و بعید نیست که این نیروها را برای بازگشت، در حالت آماده‌باش نگاه دارند. همچنین گفته می‌شود پس از تهدید تازه مقامات ایرانی درباره سفارتخانه‌های دولت اسرائیل در جهان، وضعیت آماده‌باش غریبی در اروپا شکل گرفته است. به هر جهت به‌‍ نظر می‌رسد برخی از ریسک‌های سیاسی موقتا کاهش یافته و لذا از هیجانات بازار ارز کاسته شده است. طولانی شدن واکنش ایران به این ماجرا نشان می‌دهد که احتمالا پاسخ به حمله اخیر، غیرمستقیم و از طریق نیروهای نیابتی در سوریه و لبنان و عراق و یمن خواهد بود که کمترین ریسک را برای بازار خواهد داشت. 

در حوزه اقتصادی، یکشنبه شب اظهارات تکراری و غیرکارشناسی رئیس بانک مرکزی درخصوص نوسانات بازار ارز را داشتیم که تقریبا نکته جدیدی نداشت و نشان داد مرغ فرزین کماکان یک پا دارد و دلار بازار آزاد را به‌ رسمیت نمی‌شناسد. البته که ایشان سال گذشته هم دلار 40 هزار تومانی را قبول نداشت اما در نهایت به نرخ تسعیر 40 هزار تومانی تن داد ! آش به قدری شور شده که صدای همه در آمده و شاهد نامه‌نگاری برخی از افراد و زیر سوال بردن جریان فعلی هستیم. گفته می‌شود سال گذشته رقمی بالغ بر 3.500 همت معادل 4 برابر درآمد نفتی کشور به بهانه کنترل تورم از طریق اختلاف نرخ سامانه نیما و آزاد از جیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان به جیب واردکنندگان و رانتجویان منتقل شده و قسمت تلخ‌تر ماجرا اینجاست که بخش بااهمیتی از این کالاها در بازار با دلار آزاد قیمت‌گذاری شده‌ و عملا تاثیری بر معشیت و زندگی مردم نداشته و صرفا جیب عده‌ای چاق و فربه شده است.

اختلاف نرخی که می‌توانست کسری بودجه را جبران کند، درآمد مردم و دولت و مالیات را افزایش دهد و به سودآوری شرکت‌ها و اجرای طرح توسعه و اشتغال کمک کند به جیب دلالان و رانتخواران منتقل شد و علاوه بر آسیب جدی به نظام اقتصادی کشور، صادرکنندگان را ناامید و دلسرد کرد و نقدینگی را از بازارهای مولد به بازارهای سفته‌بازی سوق داد. بارها به این موضوع اشاره شد که حاکمیت برای امسال می‌بایست دو تصمیم اساسی بگیرد. یکی در مورد قیمت بنزین و دیگری نرخ ارز. تصمیمات سختی که وقتی پایگاه و سرمایه اجتماعی به حداقل ممکن رسیده، سخت و دشوار اما ناگزیر است و هرچه جلوتر می‌رویم اثرات فاجعه‌بار عدم اجرای درست سیاست‌های اقتصادی روشن‌تر می‌شود. بر خلاف اظهارات رئیس بانک مرکزی، معتقدیم اصلاح نرخ 40 هزار تومانی برای تسعیر ارز بانکها، نخستین گام به سمت اصلاح نرخ نیمای2 است و می‌تواند با فروکش ریسک‌های سیاسی فنر جمع شده بازار را آزاد کند.

و نکته آخر اینکه، در اسفند سال گذشته درخصوص عواملی (اتخاذ تصمیمات تاثیرگذار و مثبت برای صنعت خودروسازی، اصلاح فرمول خوراک و فرآورده‌های پالایشی، تصمیمات سران قوا برای کاهش دوره تجدید ارزیابی، اصلاح دلار نیمای2 و تعیین نرخ تسعیر ارز بانکها) که می‌تواند زمینه‌ساز حرکت رو به جلوی بازار و تاکید بر ارزندگی قیمت‌ها شود، بحث شد. به این موارد می‌توان انتظار برای گزارش‌های خوب 12 ماهه و نزدیک شدن به زمان برگزاری مجامع را هم اضافه کرد. تا به این جای کار تنها نرخ تسعیر ارز اعلام شده که آن هم در زمان خوبی نبود و آن اثرگذاری قوی را نداشت اما به هر جهت سیگنال خوبی بود که نشان داد تحولات ارزی از رگ گردن نزدیک‌تر است. لذا بازار در انتظار مابقی تحولات است؛ اتخاذ هر یک از این تصمیمات گام بلندی در حرکت جریان پول به سمت بازار است که نمونه آن را در حجم معاملات روزهای اخیر گروه بانکی‌ شاهد بودیم.

اگرچه بازار امید چندانی به اصلاح سیاست‌های دولت با حضور دانشمندان و راهزنان فعلی را ندارد اما انصافا نمی‌توان ارزندگی فعلی و رسیدن P/E و P/S و ارزش دلاری بازار به پائین‌تری حد ممکن را نادیده گرفت. بازار خبرهای خوبی در دل خود دارد که اگر به موقع بروز ‌کند، اتفاق خوبی رخ خواهد داد. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که بد آغاز نکرد. در میانه‌های راه ایستاد و در نهایت با رشد آرامی به کار خود خاتمه داد. برای امروز نیز با توجه به قرار گرفتن در آخرین دور تعطیلات چند روزه، احتمالا بازاری نوسانی و کم‌حجم داشته باشیم. بسیاری معتقدند گام افزایشی قوی در بازار به روزهای ابتدای اردیبهشت موکول خواهد شد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* خبرگزاری اسرائیل گفت: همه طرف‌ها در مذاکرات گروگان‌گیری انعطاف بیشتری نسبت به قبل نشان می‌دهند؛ ایالات متحده بر همه طرف‌ها از جمله اسرائیل فشار می‌آورد؛ اسرائیل در حال از دست دادن ابزار فشار برجسته است و حماس می‌خواهد به توافق برسد؛ اعتراضات در اسراییل بر فشار در مورد معامله گروگان‌ها تأثیر می‌گذارد؛ ما بیش از هر زمان دیگری به انعقاد یک معامله نزدیک هستیم.

* وزیر خارجه ایران درباره سفر خود به عمان نوشت: درباره تداوم ابتکار سلطان عمان در راستای لغو تحریم‌‌ها گفتگو شد.

* یک منبع غیر رسمی گفت: ایران به تازگی به اسرائیل اطلاع داده که از پاسخ به حمله هوایی که در آن فرماندهان ارشد سپاه در سوریه کشته شدند، خودداری خواهد کرد.

* در جلسه امروز شورای عالی بورس، «مجید عشقی» به اتفاق آرا و با تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی برای دومین دوره در سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ابقا شد.

* بانکها با انتشار شفاف‌سازی اثرات نرخ تسعیر ارز 40 هزار تومانی را اعلام کردند. سود تسعیر ارز در وبملت 65 همت، در وبصادر 5.6 همت، در وپاسار 18.6 همت، وشهر 2.4 همت، سامان 1.2 همت، ونوین 2.3 همت و در وخاور 1.2 همت گزارش شده است.

* زامیاد شفاف‌سازی زد و خبر از انعقاد قرارداد واگذاری 2 هزار دستگاه خودرو کامیونت نیسان تک‌سوز با اتاق کمپرسی فی‌مابین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داد.

4) بررسی صنایع :

* با فروکش نسبی تنش‌های سیاسی، باری دیگر شاهد بهبود تقاضا در نمادهای گروه فلزی و معدنی با لیدری به نام فملی هستیم. در این گروه فسرب روند تکنیکی جذاب و تقاضای خوبی دارد. این سهم پس از پولبک به مقاومت شکسته شده 210 تومانی، به روند صعودی بازگشته و هدف نخست 275 تومانی را نشانه گرفته است. به نظر فاسمین هم به زودی روند صعودی جدیدی را آغاز خواهد کرد. بطور قطع با بهبود قیمت روی در بازارهای جهانی و رشد نرخ ارز، سود شرکت برای سال جاری دستخوش تحولات مثبتی خواهد شد. و در نهایت اشاره به ومعادن داشته باشیم که گام افزایشی نخست را قوی برداشت، کمی اصلاح زد و احتمالا پس از کف‌سازی وارد روند صعودی جدیدی خواهد شد. کنور و تجلی از زیرمجموعه‌های ومعادن شرایط سودسازی خوبی برای سال 1403 خواهند داشت.

* در گروه پتروشیمی معاملات متعادل و روان اما کم‌حجم دنبال می‌شود. اصلاح نیمای2 بیشترین تاثیر را در این صنعت دارد. به نظر برخی از نمادهای این گروه را بیشتر باید زیر نظر داشت. به عنوان مثال زاگرس در این قیمت‌ها گزینه بدی نیست. هر چند که شخارک کم‌ریسک‌تر است. رشد متانول عاملی برای بهبود عملیات هر 2 شرکت در سال 1403 خواهد بود. در سوی دیگر شاراک را داریم که اندکی بالاتر از سطح حمایتی 3.050 تومانی به تعادل و ثبات رسیده است. شاراک پس از کمی دست به دست شدن می‌تواند روند صعودی با بازدهی حداقلی 30 درصدی را در پیش بگیرد. و در نهایت اشاره به پترول داشته باشیم که علاوه بر فضای تکنیکی جذاب، اخبار جالبی در دل خود دارد. به نظر منفی‌های پترول و همچنین کرماشا را بیشتر باید زیر نظر داشت.

* در گروه دارویی تحرکاتی هر چند کم‌حجم در برخی از نمادها دیده می‌شود. این تحرکات اگر برای روزهای پیش رو با حجم‌های بالاتری تکرار شوند، می‌توان سیگنال ورود پول به این صنعت را در نظر گرفت. یکی از گزینه‌های جذاب دارویی، ریشمک است که روز گذشته پرتقاضا ظاهر شد. این سهم هدف نخست 1.250 تومانی را دنبال می‌کند و چنانچه شتاب رشد بالا باشد، می‌توان به دنبال تارگت دوم بود. دکوثر دیگر نمادی است که پس از رشد اخیر، اصلاح چندانی نداشته و گارد تهاجمی خود را حفظ کرده است. 1.270 و 1.450 تومان اهداف کوتاه و میان‌مدتی دکوثر خواهند بود. در سوی دیگر دسبحان را داریم که در دوره اصلاح بازار، افت جدی 27 درصدی را ثبت کرد و به‌سطح حمایتی خوبی رسید. دسبحان پس از کف‌سازی در این نقاط، پتانسیل آغاز روند صعودی میان‌مدتی را دارد. و در نهایت اشاره به پخش داشه باشیم که در یکسال گذشته 55 درصد کاهش ارتفاع داده است ! در نمودار این سهم شاهد وقوع واگرایی مثبت هستیم. به نظر پخش مقداری اصلاح زمانی در محدوده قیمتی 680 - 720 تومانی داشته باشد و پس از آن روند صعودی جدیدی را آغاز نماید.

* در گروه تجهیزاتی، طی روزهای اخیر، رنیک را گزینه جذابی برای بررسی در مرز قیمت‌های 1.000 تومانی پیشنهاد دادیم. سهم همچنان در همان نقاط در نوسان بوده و افت و خیز خاصی نداشته است. نکته مثبت در این سهم P/E جذاب، ارزش بازاری محدود و شناوری اندک است. رنیک با بهبود روند بازار می‌تواند یک بازی نوسانی خاص و سریع را به نمایش بگذارد. در کنار رنیک، بترانس را هم در این قیمت‌ها جذاب می‌بینیم.

5) بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌ها:

در گروه پتروشیمی نگاهی به شغدیر داشته باشیم که بواسطه عملکرد مطلوب در کوارتر پایانی 1402 با سرعتی آهسته و پیوسته در یک روند صعودی قابل قبول و پایدار قرار گرفته است. گزارش ماهانه شغدیر نشان می‌دهد که این شرکت در اسفند 1402 موفق به فروش 510 میلیارد تومان محصول شده که نسبت به ماه گذشته رشد 1 درصدی داشته است. لازم به توضیح است که میانگین فروش ماهانه شرکت تا پایان این ماه مبلغ 383 میلیارد تومان بوده که فروش این ماه نسبت به میانگین فروش ماهانه 33 درصد بیشتر بوده است. مجموع فروش شرکت در سال مالی 1402 مبلغ 4,602 میلیارد تومان بوده است. همچنین گزارش ماهانه شغدیر از نظر مقداری نشان می‌دهد که شرکت در اسفند 1402 موفق به‌فروش 14,042 تن محصول شده که نسبت به ماه گذشته تغییر بااهمیتی نداشته است. شرکت در آخرین برآورد خود، پیش‌بینی فروش 4,335 میلیارد تومانی با حاشیه سود ناخالص 38 درصدی برای سال مالی 1402 را داشته که توانسته تا پایان اسفند حدود 106 درصد بودجه خود را از لحاظ مبلغ فروش، پوشش دهد و این یعنی تعدیل مثبت از این ناحیه مورد انتظار است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24